10546 poze   300193 vizite
Albume
a 0NAMASTE   IMPORTANT   Invata hindi cu mine      Cuvinte si expresii esentiale         hindi 2         hindi 3         Hindi 4         Hindi 5         Hindi 6         Hindi 7         Hindi 8         hindi 9         hindi 10   La rascruce de vanturi-my favorite book   Mirela Chart      LA CURENT CU INDIA   n-o sa mai prea intru   Pentru cei care vor sa-si cumpere filme bollywood in romana   Ziua mea de nastere semnificatieaaa TOTUL DESPRE INDIAaaaa O MICA SURPRIZAAamir Khan sau Abhishek BachchanAarti ChhabriaAarti Chhabria sau Diya MirzaAbhishek BachchanAction ReplayyActori Banoo main teri dulhanActori Choti bahuActori Choti Bahu 2Actori Jaane kya baat huiActori Pavitra RishtaActori Sapna baabul ka-bidaaiActori Yeh rishta kya kehlata haiActori ZaaraAici se vede f bine cat de talentata e Shweta TiwariAishwarya Rai BachchanAishwarya Rai sau Madhuri DixitAjay DevganAkshara si Naitikalbum cu prietenii indieniAlbum in memoria lui AishwaryaRaiBachchan   o mica surpriza in memoria lui AishwaryaRaiBachchanAlbum pentru alexabiancaAlbum pentru ByankamineyAlbum pentru Delia23Album pentru DianaaAlbum pentru erikaAlbum pentru INDIAFANAlbum pentru iulika11Album pentru KatyforeverAlbum pentru lavinia72Album pentru ParulCAlbum pentru pisi98Album pentru RadhikaMyre   surpriza no 1 for RadhikaMyre   surpriza no 2 for RadhikaMyre   ultima si cea mai frumoasa surpriza for RadhikaMyre   xxxAlbum pentru radhikazaaraAlbum pentru sadhnasialekhAlbum pentru sellygomyAlbum pentru yoginutzaAlbum pt fanii Indiei de pe SunphotoAlbum pt nikkolAlbum pt radhikhaalege 1alege 2alege 3alegeti 1alegeti 10alegeti 11alegeti 12alegeti 13alegeti 14alegeti 15alegeti 16alegeti 2alegeti 3alegeti 4alegeti 5alegeti 6alegeti 7alegeti 8alegeti 9Amisha PatelAmkita LokhandeAmrita RaoAmrita Rao sau Bhumika ChawlaAMRITA RAO-o dulceataANIMALE-iepurasi   caini husky   delfini   fluturasi   papagali   pestisori exotici   tigriAPURVA AGNIHOTRIArgentina-tara gaochului a carnei de vita si a tangouluiAutostrada TransilvaniaAyesha TakiaAyesha Takia sau Bipasha BasuBANCURI CU ARDELENIBanoo main teri dulhan   Sagar Amar   Sindura   Vidya Divya   Vidya-Sagar si Divya-AmarBarbatul idealBARBIE IN INDIABhumika ChawlaBidaai best friendsBIDAAI BEST SONGS AND IMAGESBidaai NewsBIDAAI- LUNA DE MIEREBipasha BasuBol na halke halke sau Hum tum humise churaloBOLLYWOOD LA NOI ACASABollywood magicBY MECadou de la Malina si Mirela pt prietenii sunphotoCadouri pt prieteni de Mos NicoaleCAND CREDETI CA VA VENI SFARSITUL LUMIIcapturi bidaai banchetul dat cu ocazia nuntii lui Aalekhcapturi bidaai dupa ce Sadhna e data afara din casacapturi bidaai primul post a lui Sadhna pt AalekhCapturi bidaai Sadhna si Aalekh inaintea nuntiicapturi bidaai sezonul ploiosCapturi Crazy kiya re   Capturi din Dil ka rishta melodie   Capturi Humko humise churalo   Capturi Ranjha Ranjhacapturi Sadhna si Aalekhcapturi Sadhna si Aalekh in ploaie ff romanticicapturi Sadhna si Aalekh la o petrecereCaracteristici generale ZodiiCare credeti ca a fost cea mai buna melodie indiana din 2011Care dans vi se pare mai spectaculosCARE E MAGAZINUL TAU PREFERATCare e masina ta favorita   SCUMPUL SI DULCELE NOSTRU TRABICare e melodia indiana preferataCARE E SHOWUL VOSTRU PREFERAT   Vocea Romaniei sau Xfactorcare sarbatoare crezi ca e mai specialaCARTI ROMANESTI CARE MERITA CITITE 1CARTI ROMANESTI CARE MERITA CITITE 2CARTI ROMANESTI CARE MERITA CITITE 3Carti romanesti cunoscute si consacrate   Adam si Eva de Liviu Rebreanu   Cartea Mironeide Cella Serghi   Cel mai iubit dintre pamanteni   Craii De Curtea Veche de Mateiu Caragiale   Ingerul a Strigat de Fanus Neagu   Panza de paianjen de Cella Serghi   Plumb de George Bacovia   Rusoaica de Gib I Mihaescu   Trei Dinti Din Fata de Marin SorescuCARTI STRAINE CARE MERITA CITITE 1CARTI STRAINE CARE MERITA CITITE 2CARTI STRAINE CARE MERITA CITITE 3CARTI STRAINE CARE MERITA CITITE 4CAT LA SUTA ITI PLACE ROMANII AU TALENTCatelusiCateva lucruri despre mine   Eu si contul meu   intrebari pentru mineCE CULTIVATI SUNT UNII DE PRIN ROMANIACE SEMNIFICA NUMELE TAUCE WINDOWS AVETI PE CALCULATORCea mai tatuata femeie din lumeCele mai mari orase din lumeCele mai mari orase din RomaniaCele mai vizionate canale indiene de telenoveleCelina JaitleyChoti bahu   RadhikaChoti Bahu 2-un nou inceputCine stie hindiCine vrea sa-i fac un puzzle cu o vedeta   puzzle pt alexabianca   puzzle pt Byankaminey   puzzle pt Delia23   puzzle pt Dianaa   puzzle pt erika   puzzle pt INDIAFAN   puzzle pt lavinia72   puzzle pt nikkol   puzzle pt pisi98Citate MaitreyiCluj-Napoca   vizitati Cluj-NapocaClujulClujul ca oras turisticClujul rural   Orasele din ClujCOLINDELECOLORS OF INDIACONCURS 001 Actrita bollywoodiana care arata cel mai bine in SALWARCONCURS 001 Actrita bollywoodiana ce arata cel mai bine in SARICONCURS 001 Ghici GhiciCONCURS 001 MELODII INDIENE DIN FILME SUPERCONCURS 001-actrita bollywoodiana care arata cel mai bine ca mireasaCONCURS 001-actrita indiana telugu malayalam tamil sau punjab cea mai frumoasaCONCURS 001-obiective turisticeCONCURS 001-orasele lumiiconcurs 5CONCURSURI-actori din seriale si filme   concurs 1   concurs 2   concurs 3   concurs 4   concurs 6CRACIUNUL   Cadou de Craciun pt RadhikaMyre   Cadou pt sys sapnababulkabidaai   Cadouri pt sys ale mele si BFF mele de pe sunny   Mosule Ce Tanar Esti   O Brad Frumos   Si animalele au dreptul la Craciun   Tabloul IerniiCroniques IndiennesCultura indiana   Bijuteriile indiene   Carti despre spiritualitatea indiana   Culorile in India   Dansul clasic indian   Gastronomia indiana   Krishna si Radha-un cuplu consacrat in panetonul hindus   Suvenire din India   Traditia filmelor indiene-Bollywood   Zeitatile hinduseCum aratiDaca vrea cineva sa isi stie ascendentul   Calcul zodiiDE PE ALTE MELEAGURI INSPRE ALTE POPOARE   Africa   ALEGETI      Charlene Witthstok sau Kate Middleton      di calu      Londra      Transfagarasan sau Transalpina   Amazonia   Bebelusi   Bucuresti   Burj al arab-unicul hotel de 7 stele din lume   Carnavalul de la Rio   carnavalul de la rio sau cel de la venetia   Cascada Niagara   Cultura chineza   Cultura japoneza   Dubai- orasul luxului   Dubai-unul din cele mai luxoase mai exlusiviste si mai frumoase orase   haideti la sarmalute si alte mancaruri romanesti   Hawaii   Insulele grecesti   Las Vegas   Los Angeles   Muntii Alpi   muzica preferata   New York-capitala lumii   Paris   pe ce pat dormiti mai bine   Recife de corali   Roma   Universul      Astronomia si astrologia      Credeti ca exista extraterestri   Venetia-orasul plutitorDECI ASA CEVA   cat iubesk melodia asta   dansul gainiiDeepika PadukoneDeschide---politia   in compania caror oameni va simiti mai in sigurantaDespre Enigma OtilieiDEVANAGARI ALPHABETDEVDAS- filmul cu unele dintre cele mai frumoase melodii indieneDil ka rishta sau Hum dil de chuke sanamDin bucataria indiana   Chutney de Dovlecei A-la-Hindi   Ciupercute cu smantana   Conopida cu smantana   Mancare de ardei copti   Retete indiene-lipii umpluteDino Morea sau Hrithik RoshanDIVERSE   Apus de soare   curcubeu   dulciuri   florile   focurile de artificii   Iahturi   MOARTEA CLINICA   ochi albastri   ploaia   Testul lui PhilDivyanka TripathiDiya MirzaDMG funDRAGOSTE DULCE AMARA-serialDumnezeu sa il odihneasca in paceEsha DeolEuropaEurovision 2012Fanii lui Aishwarya RaiFanii lui Angad HasijaFanii lui Ayesha TakiaFanii lui Bipasha BasuFanii lui Celina JaitleyFanii lui Deepika PadukoneFanii lui Divyanka TripathiFanii lui KajolFanii lui Kareena KapoorFanii lui Katrina KaifFanii lui KSGFanii lui Preity ZintaFanii lui Priyanka ChopraFanii lui Rani MukherjeeFanii lui Rubina DilaikFanii lui Salman KhanFanii lui Sara KhanFanii lui Shahid KapoorFanii lui Shilpa AnandFanii lui SRKFENOMENE STRANIIFILME BOLLYWOOD   Bunti aur babli   Devdas   Dulha Mil Gaya   God tussi great ho   Guzaarish   Hum dil de chuke sanam   Kambakkht ishq   London Dreams   Milenge Milenge   Om Shanti Om   Saawan The Love Season   Shaadi no 1   Umrao Jaan   Veer-Zaara   Vivah   WantedFilme cunoscute cu Aishwarya RaiFilozofia hinduismuluiFocuri de artificiiFOTBALLFunkyGeetGHICI CINE E 001GooooooooooooooooooGLEGracy SinghHai noroc si la multi aniHai sa calatorim impreuna sys Mirela   Melodii dedicate tieHAINE INDIENE   Sariuri de nuntaHalloween   costume halloweenHema Malini sau Zeenat AmanHina KhanHOLIHoroscop 2012Horoscop indianIKEBANA-unul dintre cele mai fascinante lucruri si mai intersante pt mineimagesIn memoria lui Steve JobsIN PUII MEIINDIA 4EVERIndia imagini HD   Bollywoodul in viata indienilor   Festivitati in Delhi   Nunta indiana   Oamenii de rand din India   Viata in Delhi   Viata in MumbaiINDIA regionala   Cultura bengaleza   Cultura marathiINTREBARE intrebatoareInvata DEVANAGARIINVATATI CATEVA CUVINTE IN CHINEZA SPANIOLA ARABA ITALIANA SI GREACAIsha Koppikar sau Celina JaitleyITALIENII NE JIGNESCIubesc melodiaJaane kya baat huiJANE EYRE   Care e cartea ta favorita   Citate din Jane Eyre   Citate din Lorelei   Enigma Otiliei   Jane Eyre 2011   LoreleiJane Eyre-carteJimmy ShergillJOCURI   joc 1   joc 10   joc 2   joc 3   JOC 4   joc 5   joc 6   joc 7-poze personalizate cu vedete indiene   joc 8   joc 9-recunoasteti personajul dupa descriereJohn AbrahamJOHNNY ENGLISHJudetul Cluj   Clujul turisticKajol sau Koena MitraKareena sau Karishma KapoorKatrina KaifKIMONO JAPONEZ   bonsai si bonkei   gheise   gradinile japoneze   origami si chanoyuKinshuk MahajanLa Medeleni sau LoreleiLa multi ani MirelaLa multi ani tvstars2011LA RASCRUCE DE VANTURI   Citate din La Rascruce de VanturiLa rascruce de vanturi sau Jane EyreLehenga choliLiteratura universalaLovee   Smart and busyLUCRUL CARE ITI PLACE CEL MAI MULT LA INDIALumea si magia bollywooduluiMadhuri DixitMAHABHARATA SI BHAGAVAD GITAMaitreiyMallina Natal ChartMamaiaMehndiMelodii din Choti bahu 2   Melodii BMTD   Melodii din Choti Bahu 1Melodii indiene   Behene de   Chammak challo   Chhan ke mohalla   Choor bazaari   Dard e disco   Dhoom Taana   Dil nahi thoda karte   Dilbar Dilbar   Dola re dola   Dou u wanna partner   dulha mill gaya   god tussi great ho song   Jalebi bai   Kajra re   Mahi VeMELODIILE INDIENE CARE IMI PLACE TARE MULTMicuta BachchanMIRAJUL IUBIRII-serialMirella ChartMirella Natal Chart   Malina Natal ChartMORTALMuntii ApuseniNevadaNimbooda sau Dayyan dayyanNU DISTRUGETI NATURAO mica atentie pentru MYRE   cea mai tare sys   o alta atentie   obiecte dragute   RADHIKAMYREOAMENII ANIMALEORACOLE for my friendsOrase Romania   Arad   Bacau   Botosani   Braila   Brasov   Cluj---Napoca   Constanta   Craiova   Galati   Iasi   Oradea   Pitesti   TimisoaraParul ChauchanPavitra RishtaPeisaje de iarnaPeisaje de primavaraPeisaje de toamnaPeisaje de varaPeisaje exotice din IndiaPERSONALITATI   Michael Jackson   Mircea BadeaPESTII   Zodia Balanta      Personalitati din Zodia Balanta   Zodia Berbec      Personalitati din zodia Berbec   Zodia Capricorn      Personalitati din Zodia Capricorn   Zodia Fecioara      Personalitati din Zodia Fecioara   Zodia Gemeni      Personalitati din Zodia Gemeni   Zodia Leu      Personalitati din Zodia Leu   Zodia Pesti      Personalitati din Zodia Pesti      xx   Zodia Rac      Personalitati din Zodia Rac   Zodia Sagetator      Personalitati din Zodia Sagetator   Zodia Scorpion   Zodia Taur   Zodia VarsatorPICTURI SCULPTURI SI ALTE OBIECTE INDIENEPisicutzePOPULATIA ORASELOR SI JUDETELOR DIN ROMANIAPreity ZintaPREMIUL 3Principalele sarbatori si festivaluri indienePrincipalele zeitati hindusePriya VS povestePriyanka ChopraPriyanka Chopra sau Shilpa ShettyPt cei care vor sa invete hindiPT SYS A MELE BIANKA SI ALEXARADEV-poze din afara filmuluiRamayanaRani Mukherjee sau Preity ZintaRebelde   AnahiRegionalisme si expresii din TransilvaniaRitesh Deshmukh sau Tushar KapoorRiya SenRobinson Crusoe sau Robin HoodRochii de mireasa indieneRochii de seara superbe   rochii de mireasaaaROMANII AU TALENT-nu mai este mult si reincepeRubina DilaikRUBINA DILAIK-o mica printesas-a terminat CULOAREA FERICIRIISADHNA SI RAGINI DANSEAZA IMPREUNASaif Ali KhanSalman KhanSalman Khan sau SRKSalwar kameezSamiksha SinghSapna babul ka-bidaai   Khushi si Tamanna   Malika Mehra   Malti Sharma   ShlokSara KhanSARBATORI   Anul Nou   Ziua mortilor   Ziua RomanieiSariuriSeriale indiene   Balika Vadhu   Iss Pyaar Ko Kya Naam DoonShaadi no 1 sau Bachna ae haseenoShahid KapoorSHAHID KAPOOR-idolul meuShahrukh KhanSharad MalhotraSharara sharara sau Say sava savaShowuri indieneShweta TiwariSonali BendreSonam KapoorSonia KapoorSPORTURI   fotbalul      FC Barcelona   TenisulStati la casa sau la blocSulagna PanigrahiSunny DeolSurpizica pt o prietenika   o adevarata prietena e-aici   Prietena mea cea dulce s-a reintors   Prietenii mei minunati multumesc ca existati      pt una din cele mai bune si mai dragute prietene   pt Byankaaaa   pt celelalte prietene   pt pisica salbatica si veverita turbo   Soorpriza mica pt o dulchikaSushmita SenTaj Mahal s-ar putea prabusiTHE BEST FRIENDS FOREVERTHE HAUNTED MANSIONTipuri de haine indieneTipuri de sariuri dupa statele indieneTORTURITorturi pt prietenii mei scumpi   Buchete cu flori   pentru Alexa Bianca   pt Bianca   pt Delia si Diana   pt Katy   pt Mirela   pt pisi98 si erika   pt radhikadev si radhikha   pt saraandangadlove94   pt sarakhan12   pt yoginutza   Rochii de mireasa   Rochii de searaTRIUNGHIUL IUBIRII 2TRIUNGHIUL IUBIRII sezonul 1-Radhika   Amma-Gopi Desai   Brijmohan Shastri-Rajeev Verma   Dev-Avinash Sachdev   Kanika-Sonia Singh   Mirinalini-Kirti Kelkar   Radhika si Dev   Susheel-Sanjay Batra   Vaishali-Pratibha Sinha   Vishaka-Priyanka Mishra   Vivek-Rajiv KumarTURISMUL ROMANESC-CV CE SCARTAIE DA MERYTA DEZVOLTAT   Litoralul romanescVA MULTUMESCVeer-Zaara sau DevdasVIDEO HAIOASE sau interesanteVivek OberoiVivek Oberoi sau Shahid KapoorVraciul sau Harry PotterWindows 7WUTHERING HEIGHSXfactor in India   Dance India DanceYeh rishta kya kehlata hai   AksharaZaara-Pyaar ki saugatZGARIE NORIZODIA CARE ESTI   Cat de mult seamana un Peste cu un Rac   compatibilitati      Rac-Pesti

membru din 9 aprilie 2011

Despre Enigma Otiliei

CITATE

Un bărbat cu o singură femeie este emasculat de fapt.


E mai bine, cum spune înţelepciunea populară, să fii capul cozii, decât coada capului!



Viaţa avea aspecte multiple şi era stăpânită de legi interioare, sub apăsarea cărora orice om îşi avea iertarea lui.


Superficialitatea e o boală naţională, de aceea nu progresăm.


Senzualitatea firească a vârstei se lupta cu mistica erotică.


Cine a fost în stare de atâta stăpânire, e capabil să învingă şi o dragoste nepotrivită pentru marele lui viitor.


Poţi fi credincios unei femei, chiar făcându-i mici infidelităţi cu o alta. E un fel de a o preţui prin comparaţie. Ţi-am spus, sunt o fată cuminte până la un punct, nu sunt o sfântă. A păcătui cu un tânăr simpatic este acum pentru mine, fără ipocrizie, singura distracţie în viaţă. Îţi dau voie să vii oricând ca să încerci să mă tragi pe calea pierzării.


Banii, ah, banii! Când o femeie iubeşte, ia banii de la cel bătrân şi-i dă celui tânăr.


Scopul căsătoriei este procreaţia, şi când o femeie nu procrează, decade din drepturile ei. De vreme ce nu-mi dai o familie, nu mă faci util patriei, mă laşi să mă pierd în negura uitării, fără urmaşi, care să-mi poarte numele, nu mai eşti, de fapt, soţia mea.


Femeia, asta-i discordia lumii.


Aş dori din toată inima să fii fericită... cu mine.

La vârsta asta, voi, tinerii, jucaţi totul pe o carte.


Un om simplu nu are stimă decât pentru bunurile materiale, pentru autorităţile de toate zilele.


Tot ce s-a făcut mare în lumea asta, prin femei s-a făcut. Curtezane, nu femeile de treabă, au stimulat geniile.


Mai plăcut e să-ţi aduci aminte fericiri trecute, decât ca după o tinereţe uscată să ai târziu ceea ce n-ai avut la vreme.


Pentru o fată, reuşita în viaţă nu e o chestiune de studiu şi de energie. Rostul femeii este să placă, afară de asta nu poate fi fericire.


Dumnezeu este cauza dintâi şi scopul din urmă. Prin el, noi ne explicăm tot ce întrece puterea noastră de explicaţie şi dăm un sens vieţii.


În artă, voinţa e un element secundar, totul depinde de talent. Cel mai leneş dintre poeţi poate face poezie mare, aproape fără să vrea şi să ştie.


Dumnezeu sunt eu, tu, pământul, cerul, tot ce există pe lume. Toate fac parte din Dumnezeu, decât că noi suntem mărginiţi pe loc şi în timp, pe când Dumnezeu e nesfârşit.


Femeia e o fiinţă slabă, victimă a fiziologiei ei, orientabilă după bărbat, care trebuie s-o ocrotească şi să-i împrumute personalitatea lui.


Personajele

In “Sensul clasicismului”, G. Calinescu subliniaza ca "Orice literatura mare, asadar clasica, este o literatura de cunoastere, iar cunoasterea inseamna reprezentare rationala a vietii, spre deosebire de reprezentarea empirica, documentara". O astfel de literatura a nazuit sa scrie G. Calinescu in “Enigma Otiliei”, precum si in celelalte romane ale sale. Si fiindca "orice adevarata cunoastere se bizuie pe universalitate", personajele si imprejurarile in care actioneaza ele sunt tipice si vorbesc mintii prin imaginile concrete in care dobândesc plasticitate si devin inteligibile. G. Calinescu este un adevarat clasic si corespunde caracterizarii pe care a facut-o in studiul de care vorbim: “Adevaratul clasic nu se ridica de la particular la universal, facând sfortari inutile de a da semnificatie evenimentului, el exemplifica doar universalul, când acesta apare intâmplator, aproape formulat intr-un eveniment". Personajele romanului Enigma Otiliei sunt asemenea "exemplificari". Simplificând in buna masura, vom indica nota definitorie a fiecaruia.

Costache Giurgiuveanu este exemplu de avar caracteristic epocii;

Leonida Pascalopol este un aristocrat care isi cauta iesirea din blazare prin comportari rafinate si expediente erotice;

Stanica Ratiu este arivistul fara scrupul moral si escrocul locvace;

Aglae este "baba absoluta, fara cusur in rau”

Aurica - fata batrâna muncita de complexe erotice nesatisfacute;

Simion Tulea - maniacul decrepit, cazut in senilitate;

Titi - caz patologic de degenerescenta;

doctorul Vasiliad este un secondant al lui Stanica;

popa Tuica si-a schimbat porecla in renume;

Otilia este exemplificarea feminitatii, evoluând, in conditiile procesului complex al societatii burgheze, spre platitudine,

iar Felix exemplifica pe intelectualul in devenire, in aceleasi conditii.

O caracterizare mai pe larg a unora din personaje este deci necesara.

Costache Giurgiuveanu este pivotul romanului; psihologia sa de avar, urmarita de autor, detine frânele actiunii; ea explica si accidentul fatal, iar moartea personajului stinge actiunea. Avaritia lui mos Costache este indulcita de sentimentul patern pe care, il manifesta fata de Otilia, un sentiment insa care nu se realizeaza, fiind anihilat de teama de a se rupe de averea lui. Mai mult, afectiunea fata de "fe-fetita" sa apare si ca o compensatie morala pentru averea mamei Otiliei, pe care si-a insusit-o fara vreo forma legala, fapt ce a cauzat moartea acesteia si care conditioneaza acum starea materiala a Otiliei. Propriu-zis, o buna parte din averea lui mas Costache e averea mamei Otiliei, respectiv a Otiliei, pe care si-a insusit-o prin drept familial. In schimbul acestei averi, el ii da Otiliei afectiunea sa paterna si promisiunea ca-i va asigura viitorul. Sentimentul avaritiei ii terorizeaza viata si-i rapeste libertatea de a se misca omeneste in societate. De la inceputul romanului, personajul apare in aceasta postura. Tentativa de a nu-l primi pe Felix, desi ii este unchi si tutore - adica administrator al averii acestuia pâna la majorat - il defineste ca atare. Mai departe, "ciupeste" in mod meschin din veniturile lui Felix, dupa cum il "ciupeste" si pe Pascalopol la jocul de carti sau târându-se pe sub masa dupa o moneda cazuta din buzunarul acestuia, fara sa simta ridicolul situatiei. Cumpara material demolat, fiindca e mai ieftin, sau incearca la mai multe farmacii sa faca o reteta ca sa vada la care e mai ieftin si sa câstige astfel câteva centime. Manânca cu lacomie respingatoare la masa oferita de restauratorul chirias caruia ii vânduse cladirea restaurantului. Scena imbolnavirii subite, in care este dezbracat si imbracat - citata mai sus - dezvaluie pâna unde poate duce teroarea avaritiei care-i anuleaza demnitatea de om. G. Calinescu releva situatiile grotesti in care se afla personajul si-l ridiculizeaza printr-un comic irezistibil. Nici momentele "de suferinta ale bolnavului nu sunt lipsite de ridicol. Moartea lui nu inspira un sentiment tragic, ci unul comic, realizat parca de o farsa a destinului. La capatul consecintelor avaritiei lui mos Costache se profileaza drama Otiliei. Pentru ca n-a infiat-o la timp, ea ramâne dezmostenita, iar toata averea cade in mâinile Aglaei; pentru ca a ezitat sa puna la banca banii pe numele Otiliei, i-a furat Stanica; pentru ca "papa" se purta asa de "ciudat", Otilia cauta in Pascalopol un alt "papa", dar a dat peste un sot imbatrinit, pe care 1-a parasit intr-o aventura sentimentala.

Condamnând avaritia si pe mos Costache, - purtatorul ei - autorul romanului condamna societatea epocii, care a generat oameni cu asemenea vicii fatale, dezumanizante.

Leonida Pascalopol e mosierul care-si ingaduie lux si rafinament spiritual. Traieste si el un sentiment complex de paternitate, caruia i-a gasit un paleativ in familia lui mos Costache. Se cunoaste prea bine pe sine precum o cunoaste si pe Otilia. Marturisirea sa autobiografica este si o caracterizare bine stapinita :

"Eu, domnule Felix, da-mi voie sa ma marturisesc dumitale ca unui prieten, n-am fost fericit in casnicie. Intâia sotie nu mi-a dat cinstea ce mi se cuvenea. In sufletul meu de mosier prozaic se ascunde putin romantism. O cunosc pe Otilia de când era mica si pot spune ca a crescut sub ochii mei. Daca Dumnezeu mi-ar fi dat libertatea sa-mi fac femeia cum vreau eu, as fi facut-o ca pe domnisoara Otilia. O iubesc si eu in felul meu, scumpe domnule Felix, pe Otilia, si poate ca nu ma insel când iti afirm ca si ea ma iubeste pe rnine. Nici nu e greu, fiindca un dezamagit ca mine e un om fara pretentii. Eu nu i-am cerut niciodata nimic domnisoarei Otilia si n-am prea stat ca sa disting ce e patern si e ce viril in dragostea mea.(...) Otilia venea la mine simplu, ca o fiica, si-mi cerea ceva. Ea nu a avut niciodata ideea ca e curtezana, ma ierti, care cere de la un barbat. S-a format intre noi o rudenie sui generis..."

Marturisindu-se mai departe lui Felix, il asigura ca e un om inofensiv, un batrin care nu se poate lupta cu tineretea lui, ca ar vrea, sincer, sa-i stie fericiti. "Domnule Felix, mi-ai intunecat existenta, iti spun drept, mi-ai stricat niste nevinovate tabieturi de celibatar. Am nevoie de domnisoara Otilia, ea e micul meu vitiu sentimental. Daca nu pot fi un amant, ramân totdeauna un nepretuit prieten si parinte. Pentru voi amindoi. Asa sa ma crezi!”

Iata pozitia lui Pascalopol. Ea e caracteristica. Daca Pascalopol, mosierul dezamagit, isi da seama ca o femeie când iubeste “ia banii de la cel batrân si-i da celui tânar", el s-a bizuit totusi pe sansa banilor sai. Si nu s-a inselat. Otilia 1-a urmat, dar 1-a si parasit. Din toata puterea lui materiala si spirituala a ramas numai eleganta vestimentara.

Aglae este definita intr-o convorbire dintre Felix si Weissmann, student si el in medicina, in felul urmator:

" ... asa o femeie rea ca matusa dumitale, sa nu te superi, n-am vazut... Este baba absoluta, fara cusur in rau, pot sa jur. Barbatul ei innebunea si fara infectie".

Schitarea portretului din primele pagini ale romanului, citate mai sus, evolueaza spre aceasta sinteza pe care autorul o autorizeaza. Aglae este si ea, ca si frate-sau mos Costache, o intruchipare a dorintei de a se imbogati. Tinta urmarita e averea acestuia. Pentru a o atinge, devine agresiva si instinctul pasiunii, care o stapâneste, se dezlantuie in mod salbatic ca la o fiara, peste care n-a trecut nici o unda de morala umana. Ocuparea militareasca a casei lui mos Costache in momentele când acesta cade bolnav, scotocirea febrila dupa bani si mutarea disperata a mobilierului in casa ei, felul in care este tratat bolnavul si apoi mortul dovedesc impulsuri izvorâte dintr-un instinct despotic. Despotismul Aglaei nu se exercita numai asupra clanului ei, ci il supune si pe mos Costache, care i-a luat frica, inhibindu-i gestul de a o infia pe Otilia, de a-i face testament sau de a-i "asigura viitorul". De asemenea, Otilia si Felix sunt timorati, iar reactiunea lor devine dezgust si dispret :

“in familia in care ma aflu - spune Felix - unul pândeste pe celalalt si-1 cred capabil pe fiecare, pentru bani, de cele mai mari mârsavii." Numai pe ginere-sau il accepta, fiindca il socoteste aliat si instrument al uneltirilor sale, fara sa-si dea seama ca acesta "ii va da lovitura".

S-a observat ca totusi Aglae isi apara familia si ca goana ei fara scrupule dupa averea lui mos Costache are o justificare in acest scop. Intr-adevar, pledeaza ca Simion sa-i dea zestrea Olimpiei, sotia lui Stanica; o compatimeste pe Aurica si-i cauta zadarnic un sot; il tine sub aripa ei de mama pe nevolnicul Titi; in acelasi timp insa il arunca in ospiciu pe Simion fara remuscari, pentru a se elibera de o povara, ca sa-si traiasca viata. Avida de avere, Aglae nu cunoaste nici un criteriu moral si manifestarile ei se dezlantuie orbeste.

Iat-o descrisa in momentul mortii lui Costache :

"In vreme ce cadavrul statea inert peste plapuma si incepuse sa ia tonuri ceroase, Aglae, Olimpia, Aurica si Titi scotoceau in toate partile, trageau sertarele, desfaceau garderobul, cautau prin soba (...) Furioasa, Aglae trânti usile dulapurilor, trase covoarele, fara sa le mai aseze la loc, desfacu cutiile mari de la masa de joc si de la cea din sufragerie (...). Negasind nimic in haine, trase perna de sub capul lui mos Costache, privi pe sub cearceaf, apoi ridica cu putere salteaua, rasturnind cadavrul spre perete".

Aglae e un exemplu de monstru moral generat de burghezie, pe care G. Calinescu 1-a surprins cu mare arta in miscarile sale tipice.

Stanica Ratiu, avocat fara procese, isi exercita debitul verbal in sânul familiei si in cercul prietenilor. Tema lui favorita este paternitatea, casatoria, familia. Patosul avocatesc al discursului ocazional, instantaneu, este rezultatul unei experiente câstigate si pe care o repeta cu orice ocazie. Obiectivul urmarit este banul, pe care nu se sfieste sa-1 dobindeasca de la oricine si in orice calitate. Cere cu emfaza, afisând o mutra de "martir", si de la Otilia, si de la Felix si de la Pascalopol, si de la Marina, ca si de la rudele sale. Nu pierde nici o ocazie sa "ciupa", incredintat ca va putea pune odata mâna pe banii lui mos Costache, pe care, intr-adevar, ii fura pur si simplu. Imbogatit, paraseste pe Olimpia, casatorindu-se cu Georgeta; a fost chiar prefect intr-o scurta guvernare, este proprietarul unui block-haus si patroneaza tripouri si cercuri de morfinomani. Stanica este si el un produs al societaitii capitaliste, incadrându-se in seria tipologica reprezentata de Dinu Paturica, Tanase Scatiu, Gore Pirgu si Iancu Urmatecu, eroul romanului lui Ion Marin Sadoveanu.

In zugravirea tipului, G. Calinescu foloseste o paleta bogat colorata, incât face din el "o figura extraordinara", cum observa criticul Ovid S. Crohmalniceanu, care adauga : "volubilitatea personajului are atâta intensitate vitala, incit ridica arta de a trivializa orice lucru si de a-1 umfla fantastic la o adevarata perfectiune. In materie de demagogie si versatilitate, Stanica are geniu. Nu e foarte departe de adevar când spune: "He, he, Stanica e profund, degeaba incercati dumneavoastra sa-1 luati peste picior”. (Literatura româna intre cele doua razboaie mondiale, vol. I). Daca Stanica “are geniu", acesta e un geniu al raului.

Felix si Otilia apar in roman, dupa marturisirea lui G. Calinescu, "in calitate de victime si de termeni angelici de comparatie". Orfani, ei au nevoie de afectiune paterna, pe care, negasind-o in integritatea ei morala si fara sa le jeneze individualitatea, si-o acorda reciproc. Dragostea lor are si aceasta nuanta de sprijin mutual pentru a iesi demni de sub tutela venita din afara, fie de la mos Costache, fie de la Pascalopol. Dar in puritatea dragostei lor adolescentine s-au infiltrat umbriri ale mediului social - luat ca termen general – precum si particularitati ale propriilor temperamente: “Otilia nu spunea lui Felix ca nu-l iubeste, ci numai se apara de invinuirea ca nu-1 iubeste. Nu da nici un curs sentimentului, nu in forma brutala pe care, demult, Felix o gonise din mintea lui, ca absolut incompatibila cu draaostea adânca, dar sub cilipul proiectelor, al visarii impreuna. Felix ar fi voit ca Otilia sa spuna: "Mai tirziu, când vom fi impreuna", insa ea nu facea nici un proiect de viitor. Odata, ea daduse a intelege ca Felix are, mai intâi de toate, de indeplinit o misiune in viata, sa-si promoveze cariera, insa nu era acesta un motiv de a goni pâna si visurile. Evident, sufletul Otiliei era impenetrabil, si, daca ea juca constient o comedie, o juca cu multa finete si gratie.”

Dimpotriva, Felix e un "suflet limpede, incapabil de disimulatie, profund in sentimente", care nu-si poate inchipui dragostea "decit sfirsând cu casatoria"...

Pentru implinirea dragostei in acest sens, vointa lui se concentreaza in realizarea maxima a profesiunii. "Voi cauta -isi noteaza el in caiet, ca sa nu uite sa fiu bun cu toata lumea si modest, si sa-mi fac o educatie de om. Voi fi ambitios, nu orgolios". Si s-a tinut de cuvint. Stapân pe sine, Felix pune frâu instinctelor biologice si in lumina eticii sale pastreaza casta si pura dragostea pentru Otilia. De aceea, pentru el Otilia ramâne o "enigma” si fuga ei cu Pascalopol nu-i produce decât o criza trecatoare de adolescenta fara sa se transforme intr-o drama. Felix este un spirit rational, care nu se pierde in nebuloasa tineretii, desi e stapânit de o dragoste mare si curata.

Otilia poarta in ea enigma eterna a feminitatii: "Otilia traia cum cânta la pian, zguduitor si delicat, intr-un tumult de pasiuni, notate precis pe hârtie, stapinite si justificate". De aceea, socotea ca adevarata viata nu tine decât câtiva ani. Si a preferat sa traiasca intens, dramatic, acesti ani, decât sa astepte implinirea profesionala a lui Felix. Pentru ea "fericirea" trebuia sa fie imediata, ca o alunecare intr-o vâltoare pe care nu poti s-o eviti. Ia visa viitorul ca un sir de explozii neprevazute. Acest neprevazut al aventurii pe care-1 cauta cu aviditate a azvârlit-o si din bratele lui Pascalopol, devenind "nevasta unui conte, cam asa ceva", cum il informeaza Stanica pe Felix. Fiinta tulburatoare, cu.miscari gratioase si pline de lirism, esueaza, in vârtejul social al placerilor nepotolite, intr-o casnicie exotica si o platitudine feminina, care a stins. totul. Daca a fost o enigma pentru Felix si pentru Pascalopol, pentru noi dezlegarea enigmei sta in conditiile moralitatii burgheze care a absorbit-o.

Fondul social al romanului e prezentat in optica unei perspicacitati critice de ordin balzacian.

Personajele lui Calinescu sunt admirabile studii de caracterologie. Romanicirul il continua in acest plan al operei sale pe Caragiale, scriitorul de cea mai severa tinuta clasica din literatura româna. El creeaza personaje caragealesti ca Aglae, Stanica Ratiu, Aurica, Weissman.

Realizare artistica a personajelor


ANTITEZA se constituie intre personajele prezentate pâna acum si celelalte trei care il ocrotesc pe Costache : Pascalopol, Otilia si Felix. Actiunea se precipita când mos Costache cade intre caramizi si e gasit de Marina. De acum lucrurile se schimba intr-o strategie militara al carei sef de stat major este Aglae : "Aurica, vino repede, ca i-a venit rau lui Costache ! Cheama-1 si pe Titi. Treceti dincolo sa nu fure vreunul ceva. Marino ! Tu alearga iute la Stanica. Sa vie si el si Olimpia si sa aduca doctorul pe care-1 stie el. De acum comicul, ridicolul si grotescul devin si mai suculente.

Expresia seninatatii e Pascalopol, care dupa ce a dat dispozitii cu privire la rosturile financiare care privesc pe Otilia, ia flautul (preferinle muzicale calinesciene) ai stând a la turca pe sofa cânta Menuetul lui Mozart. Poate ca Pascalopol e un alter ego al lui Calinescu, o voce a lui, dintre multele. El a fost acuzat de idealizare, dar cu situatia pe care o avea, cu educatia sa si cu antecedentele sale, nu putea face altfel decât cum a procedat; spre a fi logic in dezvoltarea actiunii. El e un vade mecum al generozitatii, un suflu al afectiunii dezinteresate. E un personaj reusit, o spusesera inca din 1938 atât S Cioculescu cât si Perspessicius: Plimbarile propuse sunt o evadare in aproape fantasticul spatiu al deliciilor naturiste. E ca un erou stendhalian, cu posibilitati de trimitere la idei sentimentale, la tema vielii asa cum e. Nu e tiran nici rigid fata de femei, ci filozof in felul sau, fiind foarte evoluat si rafinat in comparatie cu bestiala Aglae. Dar la minunata sa mosie (crede el), dispozitiile date de dânsul sunt aspre si categorice, caci "avea disciplina sufleteasca de a nu se lasa pacalit”. Elegant, monden, el se acomodeaza situatiei si renunta la Otilia când constata ca nu formeaza ceea ce ar fi dorit amindoi. S-ar putea spune ca prin acest personaj se ilustreaza lipsa de conflicte pe plan material si moral; in tot cazul, el nu le oglindeste. Personajul e transfigurat in sensul claritatii si olimpicului.

Otilia are o enigma pe care Felix vrea s-o afle, dar de fapt si Felix are o enigma, indescifrabila, cu toata exegeza ce s-a facut in legutura cu vizita Otiliei la dânsul, in timpul noptii. Odaia fetei are trei oglinzi mobile, metaforic celei trei atitudini ale acestor trei personaje ce formeaza un triumvirat moral victorios asupra imoralitatii Tulenilor, Sohatchilor si a lui Stanica. Motivul oglinzilor nu este aici pur decorativ, gratuit, ci implica un tâlc al interiorului personajelor. Mobilitatea uneia dintre ele; este insesi mobilltatea psihicului Otiliei care nu se poate cristaliza deodata “Sint o nebuna, Felix, nu trebuie sa te iei dupa mine”, zice Otilia. Ea trece repede de la o stare la alta, ca apele oglinzii care reflecta tot alte vedenii si peisaje. Ca unui erou din Cezar Petrescu, i se implineste orice dorinta. Felix, care nu e pozitivist, un om de stiinta, care admira tenaci tatea, autoritatea, siguranta omului in toate, nu poate intelege mobilitatea tinereasca a Otiliei, caci el stie ca lucrurile trebuie sa fie precise, statornice pâna la o anumita limita. Labilitatile sufletesti nu sunt bune si oamenii nehotarâti sunt nefericiti. Otilia e rece, tatoneaza uneori, dar si copilariile ei, capriciide ei ne fac sa tremuram de emotie, sa zâmbim iertator. Ea face serios bucatarie dar face cu ingenuitate costumatia papusilor, alternând suavul cu banalul. Felix nu intelege acest continuu balans intre una si alta : il iubeste pe Felix, dar se casatoreste cu Pascalopol. Stralucirea mondena si intimitatea ii cer prioritatea si ea se straduieste sa le satisfaca pe ambele. Ea este o enigma pentru Felix si Felix e o enigma pentru Otilia, caci s-a stapânit in mod exceptional, urmându-si linia sa etica.

Otilia e aici tipul adolescentei adorabile, neuitate, inefabile, contradictorii din inocenta, pe care nu o poti uita, cum spunea Ibraileanu despre astfel de chipuri de femei. Avatarurile Otiliei provin din dezinteresul ei total pentru ce trebuie sa faca rational si optiunea ei finala pentru America de Sud are ceva atât de romantic incât se armonizeaza cu firea ei " Tu nu cunosti viata, Felix - relua Otilia ideea - pentru o fata, reusita in viata nu e o chestiune de studiu si de energie. Admir inteligenta si vointa ta de barbat, astea nu sunt bune si pentru o femeie. Rostul femeii este sa placa, in afara de asta nu poate fi fericire “. Iar tot atunci, in convorbirea cu Felix : "Succesul nostru in viata e o chestiune de viteza, iubite Felix. Ah, ce rau imi sta negrul, ma invineteste la fata. Dupa scena aceasta, Otilia isi imparte lucrurile. Apoi va spune : "De obicei fetele admira pe oamenii ca tine si merg dupa oameni ca Stanica”. Otilia a fost o enigma si pentru Pascalopol. Din nostalgia amintirilor pure, dupa razboi, deci dupa 10 ani cel putin, Felix trece din nou pe strada Antim, unde statuse Otilia in vremea tineretii ei, ca sa vada imensa paraginire si sa auda ecoul ca nu sta nimeni acolo.

Felix e tipul omului echilibrat, clasic, rece, Intreprinzator, sigur de sine si tenace, casatorit bine, ajuns profesor universitar. El e plin de vointa si stapânire de sine, un gentlemen cu Otilia, care il intelege la sfârsit ,ca el nu e capabil de nebunii. El are constiinta valorii personale si e pregatit solid in meseria sa. Pentru Pompiliu Constantinescu, Felix reediteaza situatia din "Cartea nuntii” in ce are tânarul mai poetic, dar tratat obiectiv. E de un avânt explicabil la un tânar student in medicina, fiu el insusi de doctor, cu insusiri exceptionale si nevanitos, nepedant. Când fata nu-i raspunde la scrisoare, Felix pleac, pe jos pâna la Baneasa, prin frig, ca spre a compensa durerea pe alt plan.

In romanul "Enigma Otillei”, categoriile tragic, comic, ridicol, transferul lor reciproc, intrarea unora in sfera altora se face cu abilitate incât tabloul social al epocii 1909-1922 (acesta din urma sugerat in final) apare cu garantia autenticitatii maxime când e vorba de transfigurarea relatiilor pe planul fictiunii literare. Mediile sociale investigate, minutiozitatea analitica, morala, tipologia il fac balzacian.

“Enigma Otiliei” e unul din cele mai bune romane ale perioadei interbelice românesti, model de epica balzaciana modernizata in stil clasic.


Romanul balzacian este în esenţă un roman doric care releva un anume tip de valorificare a formulei realiste. Altfel spus, balzacianismul sau balzacianism realist cunoscut şi sub numele de realism critic are 2 valenţe estetice: romantică şi dorică, fapt ce a dat naştere unui fenomen literar complex care a avut drept model romanul lui Honore de Balzac. Cu alte cuvinte balzacianismul = epoca în care individul burghez, rapace şi însetat de avere vrea să parvină cu o exuberantă explozie de energie, violenţă şi individualism. Apar in imaginarul romanesc intrigi tenebroase, conflicte violente, pasiuni atroce dezlanţuite în jurul zeului epocii – banul.

Într-o epocă în care în literatura romană se remarcă romanul ionic de analiză psihologică, subiectiv, feminin. G Calinescu pare a opta pt formula balzaciană. Astfel Constantinescu remarca că romancierul apelează la formula balzaciană a faptelor comune, fixând nişte cadre sociale bine precizate, o frescă din viaţa burgheziei bucureştene; Crohmălniceanu aşează romanul “Enigma Otiliei” sub semnul reconstituirii balzaciene şi clasificării caracterologice.

Aceste note definitirii sunt evidente şi în romanul Enigma Otiliei care este un roman doric, realist balzacian, obiectiv.

- semnificaţia titlului

- geneza romanului

- structura operei şi compoziţia.

Perspectiva narativă :

Evenimentele sunt relatate din perspectiva unui narator omniscient si omniprezent, heterodiegetic, perspectivă din afară, focalizare neutră, viziune auctorială. Perspectiva naratorului este completată de cea a personajului martor – Felix – prin intermediul caruia sunt introduse în scenă celelalte personaje.

1) Tema romanului – nomenclatorul tematic este reprezentativ pentru romanul balzacian.

2) Alt element specific este incipitul– fixarea atentă a personajului; incipitul este simetric cu desinitul / epilogul romanului pentru că opera debutează şi se încheie prin tehnica circularităţii epice cu imaginea lui Felix Sima care după întâlnirea cu Pascalopol şi după contemplarea fotografiei Otiliei revine pe str Antim rememorând cuvintele lui moş Costache “aici nu stă nimeni”. În plus desinitul nu coincide cu deznodământul, pt că deznodământul = moartea lui moş Costache, determinând plecarea Otiliei şi despărţirea celor 2 tineri.

3) Un alt element specific balzacian este conflictul – istoria moştenirii lui moş Costache şi generat de acumularea de tensiuni între familiile Tulea şi Giurgiuveanu, pe fondul agravării bolii lui moş Costache.

4) Intenţia de reconstituire a unei epoci şi a unui mediu social : începutul secolului XX, mediul citadin bucureştean.

5) Punerea în comun a caracterelor cu mediul social în care trăiesc.

6) Folosirea spaţiului ca mijloc de caracterizare a personajelor (descrierea unei case)

7) Formule narative de aspect balzacian: expoziţiunea cu fixarea exactă a timpului şi personajul martor Felix care rezolvă de la început problema instalării cititorului într-un mediu fictiv străin.

8) Tehnica circularităţii epice

9) Încercarea de a descoperii scheme tipologice universale – tipologia personajelor (!exemplu Giurgiveanu!).


Este însă evident faptul că deşi pare a fi scris în registrul canonic balzacian, la o lectură eficientă, Enigma Otiliei este o scriere polemică la adresa balzacianismului. Această idee este susţinută de critica literară prin opiniile lui N.Manolescu “Arca lui Noe”, Nicolae Balotă “De la Ion la Ioanide” şi Ion Negoiţescu “În istoria literaturii române moderne”. Ei dezbat elemente polemice ale romanului, după cum urmează.

Subscriem evident opiniile lui N.Manolescu potrivit căreia la G.Călinescu “este un balzacianism fără Balzac”. Romanul descoperă polemic o formulă ce nu mai saisface orizontul de aşeptare al cititorului. Argumentele ar putea fi că “Balzac are vocaţia de a creea viaţa în timp. G.Călinescu o are pe aceea de a o comenta”.

Manolescu şi Negoiţescu identifică în Enigma Otiliei un roman comic. O jucărie perfectă de un epic “prea pur, prea tehnic şi fără altă motivaţie decât gravitatea şi estetică prea evidentă.

Personajele nu sunt doar tipuri realist balzaciene, ci,ca intr-o comedie a automatismelor, par a fi lipsite de moralitate, schematice, vidate de conţinut sufletesc asemeni eroilor lui Caragiale care trăiesc doar prin cuvânt. Ca în comediile caragialiene nici un personaj nu evoluează, iar evoluţia se resimte numai la nivel actorial, căci dacă personajul nu se schimbă dau impresia unor “păpuşi mecanice al caror arc a fost întors până la capăt”.

Astfel spus unitatea in romanul Enigma Otiliei permite raportarea la “commedia dell arte”.

Nicolae Balotă consideră că personajul romanului reprezintă o faună romanescă “o mulţime caricaturală înconjoară o fiinţă sau un cuplu de nevinovaţi, căci Satyriconul are nevoie de un ochi al nevinovăţiei”.

(roman latin scris de Petronius, nobil roman contemporan cu Nero).

Efectul acestei perspective e dualitatea planurilor narative pe care sunt situate personajele: pe un plan apar ca pe o scenă “santimbanci” - “La ora12ziua” : Costache, Titi, Aurica, Aglae, Stănică; pe de altă parte remarcăm inocenţii (homonovus): Felix, Otilia, care urmăresc spectacolul.

Spre deosebire de clasicii care au viziunea unităţii, Călinescu are viziunea umanităţii în ruptură (se poate observa în deznodământ destrămarea clanului Tulea prin intermeidul a ceea ce Sdamian numea opoziţia dintre forţele centripete şi centrifuge – unele repr perspectiva unificatoare iar celelalte perspectivă dezbinatoare, mai puternică în roman. Arta formării unor chipuri umane se asociază cu o intenţie marcată de deformarea prin grotesc.

Grotescul este o dimensiune estetică fundamentală in Enigma Otiliei care nu apare in clasicism. Surse ale grotescului după Nbalotă sunt :

a) deformarea monumentalului şi grandiosului în arhitectură; casa lui moş Costache este un amestec de stiluri, kitchul cu imitaţii în conturarea salonului casei: faimoasele adulterări donateliene, salonul casei e definit drept “o anticameră a morţii”.

b) portretul personajului e grotesc şi vizează comicul. Stănică se vaită de inimă, il trage pe sfoară când pe Felix, când pe Costache, aduce la căpătâiul bolnavului un doctor fals.

c) limbajul este situat în registrul comic, căci subtilitatea romanului e de natură estetică, nu psihologică. Relevant e cazul lui Stănică, un Caţavencu şi la nivelul discursului, când doctorul e chemat la căpătâiul lui Costache îl declară pe acesta în afara pericolului Stănică simulă entuziasmul “ddomnule doctor sunteţi providenţa noastră. Încă odată aţi savârşit o minune ridicându-ne pe bunul nostru unchi. Va suntem în veci recunoscători”; în continuarea replicii escrocul subliniază printr-un aparte: “mama ta de pesevenchi, gândi Stănică in sinea lui, te-a adus grecoteiul să strici viitorul meu.”

d) deformarea discursului dialogat – dialogul e deformat de bârfă “bârfa vă adună şi ea vă împrăştie”. În roman bârfa este o artă de conversaţie de la simpla transmitere de veşti la clevetire şi calomnie. Aici e cazul babei absolute şi al domnişoarei bătrâne care utilizeaza cuvinte răutăcioase prin raportare la Otilia “dezmăţată, o fată fără căpătâi”. În consecinţă Balotă vorbeşte despre arta”bârfei” în romanul călinescian.

e) grotescul rezultă din ignorarea oricăror valori morale, deoarece clasicismul este un curent al virtuţilor, al elementelor moralizatoare în timp ce Călinescu evocă o lume indiferentă la orice aspect moral.

În consecinţă se poate afirma că G. Călinescu a aplicat arta balzacianismului în roman.



Albumul selectat nu contine nici o poza.







Comentarii album • 0
Acest album nu are incă nici un comentariu.
Trimite mesaj Înapoi Nu poți trimite un mesaj fără conținut! Nu este permisă folosirea de cod HTML in mesaje. Mesajul nu a fost trimis din motive de securitate. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.ro Mesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.ro Mesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Ati trimis prea multe mesaje in ultimul timp. A apărut o eroare în timpul trimiterii mesajului. Vă rog încercați din nou. Mesajul a fost trimis.